Onderzoek
Mijn onderzoekswerk richt zich met name op:
t.a.v. 1 Oplossingsgericht werken is een manier van
denken en doen waarin alle mogelijke interventies
een plaats kunnen krijgen. Natuurlijk hebben we voorkeur voor
bepaalde – in het bijzonder:
hoopgevende – technieken. Maar we wijzen voorshands geen
enkele af, of zij moet strijdig zijn
met onze diepgewortelde overtuiging dat het om het
welbevinden van de cliënt gaat, en nergens
anders om. Het […] is een metamethode, waarbinnen de
uitgangspunten van de systeemtherapie, de therapie naar het voorbeeld van Milton
Erickson en de korte therapie van
het Brief Family Therapy Center in Milwaukee (Verenigde
Staten) zo zijn geïntegreerd, dat de
samenwerking tussen cliënt en therapeut er eenvoudiger en
doelmatiger op wordt. Als wij de mens, zelfs bij psychische stoornis, spirituele
vrijheid toekennen, dienen we die ook te respecteren. Voor zover zijn spirituele
vrijheid ‘toegankelijk’ blijft, is de cliënt medeverantwoordelijk voor zijn
genezing [...], want de mens is niet het slachtoffer maar de coproducent van
zijn bestemming. t.a.v. 2 t.a.v. 3
Uit het praktijkboek van
Isebaert et al. (2007) citeer ik mezelf op p 7:
In dit boek schreef dr. Geert van Coillie een wijsgerig essay: Naar een
meta-ethiek van de oplossingsgerichte cognitieve therapie (pp. 241-279). Hieruit
een citaat van É. Lukas (2002):
Hoe komt het dat oplossingsgerichte patronen zo vaak en zo snel effect sorteren?
Het heeft er alle schijn van dat de interventies korter én langer duren. Korter
omdat het aantal sessies/instructies kleiner is (dan bij andere methodieken), en
langer omdat het effect duurzamer schijnt. Daar is onderzoek naar gedaan, maar
dat kan nog fijnmaziger. Dagelijks ben ik met die verdieping in de weer.
Met het oog op de verbetering van leerlingbegeleiding in het onderwijs heb ik in
samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en de Marnix Academie te Utrecht
een onderzoek verricht naar oplossingsgerichte interactie op microniveau. In
mijn
proefschrift heb ik mijn bevindingen vastgelegd en aanbevelingen gedaan
voor de trainingspraktijk.
Prof. dr. Luc Stevens neemt het eerste Handboek [...] in ontvangst tijdens het symposium Oplossingsgericht werken aan onderwijs. Hij is één van de drijvende krachten achter het onderzoek naar de Taal van oplossingen.